Diatonisch Nieuwsblad 126
september 2017
Het gaat om overstijgend luisteren.Arie van Lienen
Interview met Arie van Lienen
Echt naar elkaar luisteren en samen technisch en muzikaal de diepte ingaan vindt docent Arie van Lienen belangrijk. Hij trad jarenlang op met de band Pot, Van Lienen & Baumgarten en werkt als pianotechnicus en -stemmer. Sietze Ketelaar sprak met Arie.
Pimp een deun: Miete confite
Auke Eringa pimpt het kinderliedje Miete confite door variaties in maatsoort, akkoorden en melodie. ‘Het eindresultaat is een beetje over the top, maar dat moet kunnen in deze rubriek’, vindt-ie. Luister ook naar de geluidsopname hieronder.
Schaf eindpresentaties af
Op workshops krijg je veel deunen aangeleerd, maar je leert meestal niets op het gebied van techniek, muzikaliteit, vindt Kees Ruig. Zijn oplossing: schaf die vermaledijde eindpresentaties op Trek Er Es Uut en Doorslaande Tongen af!
Ondermaatse trekharmonicaworkshops
Waarom zijn er zo weinig goede trekharmonicadocenten? Door de wildgroei aan docenten zonder opleiding leer je op de meeste workshops erg weinig, vindt Wim van de Kolk. Gezellig is het wel.
Feest in het ‘Accordion Castle’. Trek Er Es Uut 2017
Terugkijken op een geweldig feest: Sietze Ketelaar vertelt over zijn ervaringen op TEEU. Met een fotoreportage van Rob Verweij.
Siette Vriesema Een Fries in Bretagne
Over Bretonse muziek en hoe hijzelf in Bretagne verzeild raakte.
De ségakordéon op de Mascarenen-eilanden
Het ontstaan der soorten 29 door Jan Hoog Antink over trekharmonica’s op de Afrikaanse eilanden Mauritius en Rodrigues. Marlin Augustin is een bekende speler. De dansmuziek die
op Rodrigues veel gespeeld wordt is de séga. Men gebruikt een ségatamboer en een ségakordéon voor ritme en melodie.
Blessures voorkomen
Robert Tromp geeft tips over het voorkomen van arm-, nek- en schouderklachten door trekharmonica spelen.
Recensies
- Ollie King, Gambit (cd)
- Remco Sietsema, Sultana (cd)