Nummer 137

Diatonisch Nieuwsblad 137

juni 2021

De harmonicawereld heeft een verjongingsslag gemist.
Geert Oude Weernink

Interview met Geert Oude Weernink

Sinds 1983 is hij actief als concertprogrammeur in Groningen, als docent en als speler in diverse bands. Robert Tromp sprak met Geert over zijn passie voor de
trekharmonica die in 1975 begon in Engeland.

Spelen voor de gekluisterde medemens

Martin Bergmeijer over optreden voor opgesloten verpleeghuisbewoners tijdens de eerste corona-lockdown.

Madagaskar

Afrikaanse ritmes op de trekharmonica. Op Madagaskar worden trekharmonica’s gebruikt in swingende bands en bij lokale feesten en ceremonies. Er wordt veel heen en weer (trek-duw) gespeeld met snelle, ingewikkelde ritmes, vertelt Jan Hoog Antink.

De Zwolse Trekzak Club

Een grote, actieve vereniging, waar de lessen doorgaan zelfs in tijden van corona.

Waarom ik trekharmonica speel

De 29-jarige Liedewij van Eijk vertelt hoe ze ruim een jaar geleden helemaal verslingerd raakte aan het instrument.

Waarin verschilt de concertina van de trekharmonica?

Adrian Brown vertelt in de artikelenreeks over de concertina deel 2 over de geschiedenis, speelstijlen en het verschil tussen melodisch en harmonisch spelen.

Recensies

  • Compagnie Macke-Bornauw, Curly Music (cd)
  • Tom Moore & Archie Moss, Spectres (cd)
  • ’t Gevolg – Tussen feest en misère (cd)

YouTube

Beluister en bekijk op het DN-YouTube-kanaal de muziek die in de artikelen besproken wordt.

Audio-weergaven bladmuziek

Yesterday is here (Tom Waits), ingespeeld door Mieke Smits:

Menuet nr. 3 (collectie Rasmus Storm ca. 1750), ingespeeld door Frans Tromp:

Menuet nr3 Rasmus Storm

Žiogeliai (polka uit Litouwen), ingespeeld door Mieke Smits:

Uitzicht (Frans van der Aa), ingespeeld door Frans van der Aa: